Przedstawiciele europejskich operatorów systemów przesyłowych gazu: GAZ-SYSTEM (Polska), Gasgrid Finland (Finlandia), Elering (Estonia), Conexus Baltic Grid (Łotwa), Amber Grid (Litwa) i ONTRAS (Niemcy) podpisali umowę o współpracy w zakresie rozwoju infrastruktury wodorowej od Finlandii przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę do Niemiec, by spełnić cele REPowerUE 2030.
Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy ma za zadanie wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne regionu, zmniejszyć zależność od importowanej energii kopalnej i stworzyć szybką ścieżkę dekarbonizacji w znaczących sektorach gospodarki, w tym np. w przemyśle, transporcie, elektroenergetyce i ciepłownictwie.
W pierwszej fazie projektu przeprowadzone zostanie wstępne studium wykonalności. Na podstawie zaleceń wynikających z tego studium zostanie podjęta decyzja o kontynuacji rozwoju projektu, która określi dalsze działania w kwestii m.in. zaprojektowania, budowy i uruchomienia sieci przesyłającej wodór.
- Projekt Nordic-Baltic Hydrogen Corridor określany jest przez ekspertów, jako jeden z najbardziej perspektywicznych w Europie. Jest postrzegany jako znaczący element wsparcia transformacji energetycznej — powiedział Marcin Chludziński, Prezes GAZ-SYSTEM. - W Polsce jesteśmy na wczesnym etapie tworzenia się rynku wodoru, ale chcemy aktywnie brać udział w międzynarodowych inicjatywach służących jego powstaniu i funkcjonowaniu w przyszłości. Podpisane porozumienie z naszymi bałtyckimi partnerami umożliwi prowadzenie skoordynowanych działań w tym kierunku.
Kraje członkowskie UE są obecnie w trakcie dynamicznych zmian związanych z transformacją energetyczną i dekarbonizacją swoich gospodarek. Wodór ma być jednym z kluczowych paliw w tym procesie. Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy będzie wspierał kilka regionalnych i unijnych celów, takich jak Zielony Ład UE, pakiet Fit for 55 i plan REPowerUE.
Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy wpisuje się także w strategię dywersyfikacji dostaw energii oraz wpływa na przyspieszenie rozwoju energii odnawialnej, co pozwala w szczególności na osiągnięcie unijnego celu, jakim jest krajowa produkcja 10 mln ton wodoru ze źródeł odnawialnych do 2030 roku. Korytarz umożliwia transport ekologicznego wodoru produkowanego w obszarze Morza Bałtyckiego do punktów poboru i klastrów przemysłowych zlokalizowanych wzdłuż całego korytarza, jak również w Europie Środkowej.
Ponadto, jeśli infrastruktura wodorowa będzie rozbudowywana wokół Morza Bałtyckiego, może powstać silny rynek wodoru umożliwiający dostęp do szeroko dostępnych i konkurencyjnych odnawialnych źródeł energii.
Projekt zdecydowanie wpisuje się w Unijną strategię wodorową oraz plan REPower-EU. Co więcej, Bałtycki Korytarz Wodorowy będzie wspierał wybrane regionalne i unijne cele klimatyczne, takie jak Zielony Ład oraz pakiet Fit for 55.
Biorąc pod uwagę złożoność projektu, partnerzy projektu podejmują proaktywne działania w kierunku realizacji projektu. W pierwszej fazie realizacji w 2023 roku partnerzy projektu przeprowadzą wstępne studium wykonalności.
Na podstawie rekomendacji wstępnego studium wykonalności podjęta zostanie decyzja o kontynuacji projektu. Kolejne etapy projektu obejmują fazę projektowania, fazę uzyskiwania pozwoleń, budowę i przekazanie do użytkowania.
ZOBACZ TEŻ:
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?